- pogłębienie świadomości mocnych stron,
- budowanie wiary we własne możliwości,
- wzmacnianie poczucia sprawstwa,
- kształtowanie postawy asertywności,
- kształtowanie postawy gotowości do rozwiązywania zadań o różnym stopniu trudności,
- trenowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem,
- poprawę koncentracji uwagi,
- poprawę umiejętności komunikacji,
- usprawnienie funkcji percepcyjno-motorycznych analizatora wzrokowego, analizatora słuchowego,
- trenowanie motoryki małej i dużej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- nauczenie się samokontroli, samodzielność podczas pracy oraz dokonywanie własnych wyborów,
- kształtowanie odpowiedzialnej postawy.
Terapia pedagogiczna jest specjalistycznym działaniem mającym na celu niwelowanie przyczyn i objawów trudności w uczeniu się, a tym samym eliminowanie niepowodzeń szkolnych.
Głównym celem terapii pedagogicznej jest stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psychomotorycznych biorących udział w procesie nabywania umiejętności czytania, pisania, poszerzania pamięci oraz zwiększania koncentracji uwagi. Ważnym aspektem oddziaływań terapeutycznych jest także eliminowanie trudności edukacyjnych oraz ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji, tj. obniżenia samooceny dziecka wskutek częstego doświadczania negatywnych ocen jego pracy bądź zachowania.
Zajęcia kierowane są do dzieci, które mają długotrwałe problemy w nauce przy ogólnej inteligencji pozostającej w normie. Terapia pedagogiczna pomaga również uczniom cierpiącym na dysleksję rozwojową, dzieciom z symptomami ADHD, mającymi trudności z koncentracją uwagi i motywacją do nauki. Ponadto są to zajęcia będące dobrym rozwiązaniem dla dzieci, które posiadają zaburzenia rozwojowe – zaburzenia mowy, koordynacji wzrokowo-ruchowej, funkcji wzrokowych i słuchowych czy rozumienia przestrzennego.
Nadrzędnym celem terapii pedagogicznej jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego dzieciom z trudnościami rozwojowymi.
Zasady obowiązujące na zajęciach terapii pedagogicznej:
1. Zasada indywidualizacji środków i metod – każde dziecko posiada indywidualny program zajęć oraz odpowiednio dobrane metody dydaktyczne służące rozwijaniu jego funkcji psychomotorycznych. W toku zajęć kontrolujemy i korygujemy przebieg i wyniki pracy dziecka.
2. Zasada stopniowania trudności – w nauce czytania i pisania uwzględniamy złożoność tych czynności i możliwości percepcyjne dziecka. Stopniujemy trudności w zakresie objętości i przystępności opracowywanego materiału. Przechodzimy od ćwiczeń prostych do bardziej złożonych. Nie ma czasowych reguł ćwiczenia danej umiejętności.
3. Zasada kompensacji zaburzeń – podczas pracy z dzieckiem łączymy ćwiczenie funkcji wymagających korekcji z funkcjami niezaburzonymi w celu modelowania właściwych mechanizmów kompensacyjnych. W tym przypadku funkcje sprawniejsze pomagają usprawnić funkcje zaburzone, co jest wynikiem integracji psychomotorycznej.
4. Zasada systematyczności – udział w zajęciach musi być systematyczny i połączony z dodatkową pracą w domu podczas współpracy z rodzicami. Długie przerwy w zajęciach mogą powodować regres lub brak zauważalnych postępów. Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Dobór odpowiedniej dla dziecka formy terapeutycznej za każdym razem uwzględnia jego indywidualne potrzeby i możliwości. Przydatnym narzędziem w pracy z dzieckiem może być opinia bądź orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną dostarczona przez rodziców dziecka.
Ceny terapii pedagogicznej:
– konsultacja 100zł
– zajęcia 80 zł
– diagnoza 300zł