Jak w czterech krokach radzić sobie z trudnymi zachowaniami dziecka ?

Każde dziecko poprzez niewłaściwe zachowanie chce pokazać nam emocje i myśli, zwerbalizować własne zdanie, czy zwrócić na siebie uwagę. Dzieci zachowują się źle, gdy czują się źle. W takich chwilach potrzebują wsparcia od osoby, która ich zrozumie i pokaże, że emocje można wyrażać w sposób, który nie krzywdzi ich i innych.

W zależności od wieku dziecka nieodpowiednie zachowania przejawiają się w różnych, zapewne niewyczerpalnych konfiguracjach.Młodsze dzieci uciekają, rozrzucają zabawki, płaczą, uderzają, czy tupią nogami. Te starsze, w wieku szkolnym, zaczynają śmielej wdawać się w dyskusję, by podkreślić swoją niezależność – odmawiając wykonywania obowiązków szkolnych, czy domowych, a czasami są agresywne – werbalnie lub fizycznie.

Często zastanawiamy się, czy dzieci robią to świadomie ?Zapewne jest to zależne od intencji dziecka, świadomości swoich zachowań i kompetencji emocjonalnych.Powinniśmy pamiętać, że schemat działania jest jednym z najistotniejszych elementów pracy nad nieodpowiednimi zachowaniami! Ważne, żeby dziecko wiedziało, czego może się spodziewać w momencie, kiedy nieodpowiednio się zachowuje, było przygotowane na rozmowę i mogło przede wszystkim samodzielnie wyciągnąć wnioski i zdawać sobie sprawę z konsekwencji.

Nie chodzi o kary i nagrody! Chodzi o rozmowę i rozwijanie umiejętności radzenia sobie z emocjami w akceptowalny sposób.

Jak w czterech krokach radzić sobie z trudnymi zachowaniami dziecka ?

Krok 1. Najważniejsze jest to, by dziecko w momencie rozpoczęcia rozmowy o swoim nieodpowiednim zachowaniu było spokojne. Zacznij, dopiero gdy będziesz wiedział, że dziecko będzie mogło skoncentrować się na rozmowie z Tobą, bez płaczu, krzyku, czy pretensji.

Krok 2. Zadaj dziecku pytanie – „Co według Ciebie było nieodpowiednie w Twoim zachowaniu?”.Ważne! W rozmowie z młodszymi dziećmi warto najpierw samemu powiedzieć, co według Ciebie było nieodpowiednie, następnie poprosić dziecko o to, by własnymi słowami powiedziało, czego nie powinno robić, ponieważ może to krzywdzić innych.

Krok 3. Kontynuuj i zadaj pytanie „Jak powinieneś się zachować w tej sytuacji?”Wizualizacja dobrego zachowania jest podstawowym czynnikiem pomagającym dziecku modyfikować swoje zachowania, zwiększającym prawdopodobieństwo, że nie powtórzą się one w przyszłości lub powtórzą z mniejszym nasileniem, a dziecko będzie umieć reagować w czasie rzeczywistym!

Krok 4. Poproś dziecko, żeby powiedziało Ci – jak mogłoby naprawić tę sytuację ? Przede wszystkim istotne jest to, żeby dziecko naprawiło szkody, które wyrządziło swoim zachowaniem, jednocześnie miało szansę, żeby wybaczyć sobie samemu. Następnie powinno przeprosić osoby, które mogły poczuć się skrzywdzone. Badania pokazują, że dzieci, które przepraszają, są skłonne do częstszych refleksji nad swoim zachowaniem!

Pamiętajcie, że opisywana metoda to propozycja działania, które można modyfikować dostosowując je do osobowości dziecka, jego wieku i aktualnych potrzeb.

——————————————————————————

Szukasz wsparcia w relacji ze swoim dzieckiem lub zajęć terapeutycznych ? Zapraszamy do kontaktu i umówienia konsultacji z jednym z naszych specjalistów:

telefon: 509 636 464 e-mail: kontakt@poradnia-auris.pl

0 komentarzy:

Dodaj komentarz

Chcesz się przyłączyć do dyskusji?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *