Jak pomóc dziecku przezwyciężyć stres związany z powrotem do szkoły ?

Sytuacja w której znaleźliśmy się ze względu na pandemię jest dla Nas wszystkich nowa, zaskakująca i na pewno w mniejszym lub większym stopniu stresująca. To zrozumiałe i naturalne.

Jednocześnie bez względu na to czy uważamy, że powrót dzieci do szkół to dobry lub zły pomysł, na ten moment większość z nich 1 września rozpocznie nowy rok szkolny i będzie uczęszczało na zajęcia lekcyjne.

Miejmy nadzieję, że każda z placówek przygotowała się jak najlepiej do tej sytuacji, aby zapewnić dzieciom wsparcie, bezpieczeństwo, komfort pracy i możliwość dalszego rozwoju edukacyjnego, która jest niewątpliwie bardzo ważna dla każdego z nich.

Mimo to dzieciom może towarzyszyć stres związany z powrotem do szkoły i wiele pytań na które będą poszukiwać odpowiedzi.

W związku z tym powinniśmy pamiętać, że naszym zadaniem jako rodziców, wychowawców i nauczycieli jest wspieranie, motywowanie, pomaganie w racjonalizowaniu myśli i odpowiadanie z cierpliwością i zrozumieniem na wszystkie z pytań, które zada nam dziecko lub nasz uczeń.

Wiemy, że czasami sami pewnie boicie się o zdrowie wasze i waszych bliskich, a może i nawet czujecie się bezradni, jednak w tym okresie powinniśmy być przy dzieciach i dla dzieci.

Jak więc pomóc dziecku przezwyciężyć stres związany z powrotem do szkoły ?

Przede wszystkim rozmawiaj, słuchaj i obserwuj. Odpowiadaj na wszystkie pytania, bądź przy dziecku, gdy widzisz, że czymś się stresuje lub ma gorsze samopoczucie. Pytaj jak było w szkole, interesuj się szkolnym życiem dziecka, jego codziennymi trudnościami. Staraj się doradzać i wspierać nie tylko w kwestiach lekcji, ale także w kwestiach emocjonalnych.

Zaczynajcie dzień szkolny od wspólnego śniadania. Jeżeli jedziecie razem do szkoły – rozmawiajcie – o tym czym dziecko się interesuje, co lubi i je fascynuje. Dzięki temu ten najważniejszy w waszym życiu młody człowiek rozpocznie dzień pozytywnie i łatwiej będzie mu spędzić go w szkole.

Następnie postaraj się zapewnić dziecku relaks i odskocznię od szkoły i codzienności. Po lekcjach dobrze pójść na spacer, wsiąść na rower, powygłupiać się, a może nawet zjeść coś niezdrowego (byle nie za często).

Pamiętaj, żeby chwalić i nagradzać. Oczywiście jeśli widzisz, że dziecko dobrze radzi sobie w szkole i po prostu się stara.

Może mały, wymarzony upominek ? A może wyjście na lody całą rodziną, wspólny wieczór filmowy czy krótka podróż w ulubione miejsce ?

Wspólnie analizujcie i wyciągajcie wnioski z obecnych trudności czy stresów.

Nie oceniaj, nie szpieguj, ale za to słuchaj i obserwuj dziecko. Postaraj się być bardzo uważnym, żeby wiedzieć kiedy pojawiają się problemy i od razu REAGUJ!

Dziel się swoimi doświadczeniami – z lat szkolnych, ale także obecnej sytuacji w pracy i tego jak np. w Twojej firmie radzą sobie z obecną sytuacją.

Rozśmieszaj dziecko, bądź zabawny i inspirujący.

Jednocześnie, gdy masz słabsze samopoczucie – powiedz o tym dziecku. Przecież też masz prawo do gorszego dnia. Wtedy to dziecko będzie mogło się wykazać i Cię wesprzeć – uwierzcie Nam, że to jemu też jest bardzo potrzebne!

Jeżeli widzisz, że stres przeszkadza dziecku w codziennej pracy to porozmawiaj z wychowawcą w szkole. Powiedz o swoich obawach, o myślach dziecka, aby mógł zareagować. Wspierać i pomóc podczas lekcji.

Pamiętaj, że może się zdarzyć tak, że mimo Twojej pracy i starań, stres i lęk będzie wciąż narastał. To nie jest koniec świata!

Nie bój się wtedy skorzystać z pomocy specjalisty. Rozmowa z psychologiem, czy terapeutą może okazać się dobrym rozwiązaniem, które pomoże dziecku radzić sobie z codziennym napięciem emocjonalnym.

My ze swojej strony życzymy Wam – rodzicom, nauczycielom i przede wszystkim dzieciom wytrwałości, cierpliwości i dobrych chwil w nadchodzącym okresie szkolnym.
Patryk Madaliński

Patryk Madaliński

psycholog, pedagog

Skontaktuj się z Nami!